gideonschaaps.reismee.nl

Mongolië / Ulaanbaatar

Zondagochtend om 6.15u komen we aan in Ulaanbaatar. Van die horrorverhalen van zakkenrollers op het station was helemaal geen sprake in de nacht met deze kou. Zoiets geldt meer voor de populaire zomermaanden denk ik. Ik werd opgehaald door iemand van een Mongools reisbureau en zij heeft me naar mijn Hotel/hostel gebracht. Ze zei dat ik de enige gast was in het hostel. Je mist misschien wel aanspraak met anderen maar ik moet zeggen dat ik wel wat vind hebben dat reizen in de wintermaanden. Ik had met haar afgesproken dat ik die ochtend om 11 uur langs zou komen om het een en ander aan uitstapjes te plannen. Dus ik sta daar om 11 uur is het dicht, vraag ik aan de receptionist hoelaat ze open gaan zegt hij "today closed, open tomorrow". Daar sta je dan met je goeie gedrag. Het zal wel aan mij liggen denk ik dan. Dus ik ben er zondag alleen op uit geweest in Ulaanbaatar. Allereerst, het is hier een stuk kouder dan in Rusland. Met zo'n 20 graden onder nul en een straf windje waait het dwars door je jas heen en zijn je handen binnen notime bevroren. Desalwelteplus is het echt een schitterende dag. Een beetje de stad verkennen en tempels bezoeken. Ik dacht dat Ulaanbaatar een soort van veredeld dorp was maar het is echt een stad. Ulaanbaatar zit echt momenteel echt in een tweestrijd, met aan de ene kant de oude traditionele Mongoolse tradities die zich onder meer uiten in prachtige felle oude gewaden, voornamelijk gedragen door 50+ en aan de andere kant de enorme veramerikanisering van de jeugd en de rest van de samenleving. Er zijn in Ulaanbaatar echt giga veel Amerikaanse en andere westerse winkels. Om de 10 meter is er wel weer een superstore met Dior of Chanel te vinden, best jammer eigenlijk. Wat ik echt heel mooi vind is dat je jongeren ziet die in "moderne" kleding lopen samen (nog net niet hand in hand) met hun ouders die dan van die prachtige ouderwetse gewaden dragen. Ik vraag me dan wel eens af of ze het niet koud hebben in die oude gewaden maar dan denk ik het zal wel goed zitten aangezien ze dit al eeuwen dragen.
Ik was zondagmiddag nog naar een Klooster midden in de stad geweest en het was me daar toch een partij druk. Monniken waren hard aan het bidden voor iedereen die langs liep.
Wat me verder opvalt is dat erg mega veel Banken zijn, ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er vandaag misschien wel 50 heb gezien. Misschien is het net als IJsland aantrekkelijk om hier je geld hier te stallen? Waar ze er ook veel van hebben dat zijn auto's. Het verkeer staat de hele dag nonstop vast. Het lijkt wel of ze allemaal hun paarden hebben ingeruild voor auto's.
Zoals jullie weten ben ik fan van de vrouw in het algemeen maar ik moet toch bekennen dat ik niet onder de indruk ben van de Mongoolse vrouw. Ik zei tegen mijn broertje dat het lijkt alsof ze hier allemaal het vet op net de 'verkeerde' plek hebben zitten. Niet lullig bedoeld maar evolutionair gezien zal het wel een voordeel hebben om veel vet in je gezicht te hebben om je warm te houden met deze kou. Moet ik nodig zeggen trouwens, misschien blend ik wel in :)
Steve waarschuwde mij voor de criminaliteit hier in de stad maar daar heb ik vooralsnog weinig van gemerkt. Nogmaals, het zal wel met de kou en off-season te maken hebben denk ik.
'S middags wilde ik ergens Mongools lunchen maar ik kon helaas niets vinden. Dus ik loop een bistro binnen en vraag ze waar ik typisch Mongools eten kan krijgen, zegt ze: But why do you want Mongolian food? Ach ja...
Supergrappig, loop ik zondag einde dag terug naar mijn hotel kom ik die 3 Kazakken weer tegen, meteen gezelligheid. Ze hadden vandaag de auto's bekeken en gaan morgen daadwerkelijk kopen. Nu waren ze opzoek naar een usb modem.
Om de avond af te sluiten ging ik naar Club Sea toe. Leuk om te zien hoe ze hier uit gaan maar eigenlijk verschilt het weinig met NL danwel Europa. Volgens mij ben ik in NL nog nooit alleen uitgeweest. Dat icm met een bleekscheet maakt dat je toch wel raar aangekeken wordt. Iets teveel Wodka gedronken maar gelukkig zit m'n hostel aan de overkant van de straat.
Maandag poging 2 om een trip buiten Ulaanbaatar te boeken en gelukkig waren ze nu wel open. Voor omgerekend €65 ga ik nu 2 dagen en 1 nacht weg en slapen in een Gertent. Ik vroeg nog is zo'n Gertent nou iets wat alleen voor toeristen of slapen jullie er zelf ook in? Daarop zei ze dat het tegenwoordig voornamelijk voor toeristen is maar dat Mongolen vaak in het weekend in hun eigen Gertent buiten de stad slapen.
Vandaag lunch en diner Mongools gegeten en het valt niet heel erg tegen. Overal zit wel vlees in dus vegetarisch is lastig. In NL houden we juist van het vlees en niet echt van het vet, nou hier is dat precies het tegenovergestelde.
Ik kreeg 's middags een fijn mailtje van het reisbureau waarin ik geattendeerd werd op een nieuwe 72uurs visumregel voor Beijing. Doormiddel van deze regel is dus wel mogelijk om Hongkong te bezoeken omdat ik bij aankomst in Beijing binnen 72 uur weer doorvlieg naar Pyongyang (en dan niet mijn 2e visum verbruik). Yeah!
Vroeg naar bed omdat ik dinsdagochtend om 7 uur word opgehaald voor mijn 'countryside-trip' #zinnin
Dus ik stap de auto in en daar zit natuurlijk ook een Nederlander. We rijden ongeveer een uur naar een buitenlocatie toe en daar krijg we te horen dat het 's nachts toch echt te koud is om in een Gertent te slapen en dat we in een hotel in de buurt verblijven. Jammer maargoed het is niet anders. We verblijven in een natuurreservaat en het is daar echt schitterend. Gezellig de avond met het lokale personeel doorgebracht en heerlijk geslapen.
Woensdagsmiddag reden we weer terug naar Ulaanbaatar en onderweg passeren we een kerel met 2 gieren, 2 arenden en een havik. Hij stond hier dan wel voor passanten die beesten te showen maar hij jaagt ook echt met ze. Hij vertelde dat die arenden gewoon een wolf kunnen pakken, eerst bij de staart en daarna bijten ze hem in de nek. Only in Mongolië!
Einde dag nog een rondje door de stad gelopen en alvast wat inkopen gedaan voor de treinreis van Ulaanbaatar naar Beijing van morgen. Jaja ik begin al een volleerd treinreiziger te worden.
Soms denk ik wel eens van ach dat lust ik niet of dat zou ik liever anders hebben maar dan denk ik al snel van gast je bent gewoon in fucking Mongolië! Alles gaat trouwens zo snel voor mijn gevoel, Moskou is gevoelsmatig alweer een eeuw geleden. Komt denk ik ook omdat ik nu overal ongeveer maar 4 dagen verblijf. Heb je net een beetje een paar woordjes door en de valuta begrepen ga je weer door naar het volgende land.
Morgenvroeg om 6.15u stap ik op de trein richting Beijing. China here we come!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!