gideonschaaps.reismee.nl

Xi'an

Ik ben in Xi'an eigenlijk maar voor 1 ding, het terracottaleger. Mijn planning is daarom ook heel krap. Zondagmiddag aankomst Xi'an, zondagavond de moslimgemeenschap bezoeken in het centrum, maandag bezoek terracottaleger en dinsdag weer doorvliegen naar Chengdu.
Bij aankomst op het vliegveld buiten de stad met de bus naar het centrum gereden en wat mij meteen weer opviel was de ongelofelijke hoeveelheid torenflats die daar stonden en nog in aanbouw waren. Het centrum binnen de stadsmuren was gelukkig relatief laagbouw. Verder reed ik weer een mistig smog gebied binnen. Binnen de stadsmuren woont een enorme moslimgemeenschap omdat hier ooit de eerste moskee in China is neergezet. Wel grappig om ineens weer vrouwen met hoofddoekjes te zien en een enkele keer zelfs een nikaab.
Mijn hotel ligt echt hartje centrum midden in die moslimgemeenschap. Echt een top hotel met kamers grenzend aan een binnenplaats.
'S avonds nog door de smalle straatjes gelopen en traditionele dumplings gegeten.
Dinsdagochtend vroeg op om naar het Terracotta leger te gaan. Ik kan ervoor kiezen om 120 yuan te betalen voor een taxirit maar het is veel leuker om met het openbaar vervoer te reizen. Voor een busrit naar het station betaal ik 1 yuan en de busrit van 1uur 15min naar het terracottaleger 7 yuan (omgerekend naar euro's is dat €1!). Dat scheelt dus aardig. De bus die ik moet hebben heeft als nummer 306 en het grappige is dat andere particuliere bussen in de buurt gaan staan die dan dat zelfde nummer opplakken. Maar je ziet snel genoeg aan de pauperheid van de bus dat het om een fake gaat.
Na een flinke busrit kom ik aan bij het terracottaleger. Een gigantisch complex en ik kan niet anders zeggen dat het toch wel heel indrukwekkend is. Hier even een quote van Wikipedia: "Het Terracottaleger is een benaming voor de archeologische vondst van 9099 terracottafiguren die als grafgiften zijn meegegeven aan de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi. Het 'leger' bevindt zich tussen de berg Li en het hedendaags Xi'an. Deze overblijfselen bij het graf van keizer Qin Shi Huangdi (221-214 v.Chr.) behoren tot het UNESCO-Werelderfgoed."
In die tijd zijn er naar schatting zo'n 700000 mensen mee bezig geweest. Moet je voorstellen hoe dat toen moest zijn. In 1974 zijn een aantal boeren tijdens het slaan van een waterput gestuit op zo'n soldaat. Bijna alle soldaten zijn verwoest tijdens een oorlog en het stukje voor stukje in elkaar zetten van een enkele soldaat kost ongeveer 2 jaar tijd!
'S avonds nog rondgelopen in de moslimwijk en vroeg naar bed om 's ochtends weer de bus te pakken naar het vliegveld. Het was nog wel even spannend want ik stapte in een airport shuttle bus maar ik kwam er toen ook achter dat er 2 vliegvelden zijn in Xi'an. Niemand kon mij echter uitleggen naar welke wij gingen dus heb ik het er maar op gegokt :)
Besef me dat dit mijn derde vlucht is en dat ik er nog 7 te gaan heb. Op die manier kan ik mijn quotum voor mijn wereldwijde voetafdruk weer even bijstellen.

In Xi'an viel mij vooral het voordringen op. Onder te verdelen in 3 categorieën:
- Mensen die netjes wachten zoals het regime zegt.
- Mensen die heel sneaky en een beetje zielig doen, bijvoorbeeld door hun kind ervoor te duwen.
- En de laatste zijn de mensen die ongegeneerd bruut voordringen.
Opzich snap ik het aan de ene kant ook wel. Omdat er ook zoveel Chinezen zijn moet je gewoon vaker wachten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!