gideonschaaps.reismee.nl

Algemene puntjes van China die mij na verloop van tijd zijn opgevallen:

- Pyama. In Shanghai is het heel normaal om in je pyjama over straat te lopen. Bv om je hond uit te laten. Ja waarom ook eigenlijk niet.

- Gordels. De beste manier om je te verplaatsen is met de metro maar de paar keer dat ik met de taxi ben gegaan valt het mij op dat de autogordels niet werken of niet eens gemonteerd zijn. Als je je gordel probeert om te doen beginnen ze plots te brabbelen in het Chinees. En ik ben er nu achter wat dat is! De taxichauffeurs denken namelijk dat je hun rijkunsten niet vertrouwd als je je gordel probeert aan te doen. Dus eigenlijk is het een belediging. Vraag mij niet waarom maar voor de Expo in Shanghai was het zelfs verboden om een gordel te dragen. Sindsdien hebben ze wel gordels maar werken ze dus gewoon niet of zijn ze vastgezet.

- China is total control, in alles! Op het metroperron als je maar 2 cm over de gele lijn staat dan hoor je meteen een veredelde conducteur op zn fluitje blazen.
Ik liep over de boulevard in Shanghai en ik wilde even op een bankje staan om een foto te maken. nou ik stond er nog geen 2 sec op en ik werd alweer teruggefloten. Toen viel het mij op dat er om ongeveer elke 50 meter politie stond.
Dat is eigenlijk wel hypocriet want er is gigantisch veel politie op de been maar het verkeer is bijvoorbeeld weer levensgevaarlijk. Er zijn wel stoplichten maar niemand trekt zich er ook maar wat van aan. Sommige auto's hebben ook geeneens nummerborden.
Je wordt overal in de gaten gehouden. Zelfs met het aanschaffen van treinkaartjes wordt je paspoortnr geregistreerd.
China is ook overbeschermend. Overal hangen kinderachtige instructies met wat wel en niet mag. Je moet bijvoorbeeld de handleuning gebruiken bij de roltrap en je mag geen granaten meenemen de metro in. Je wordt er echt helemaal mee doodgegooid.
Bij elke metroingang en grote gebouwen staan mensen (echt een heleboel) die je scannen en een xray waar je tas doorheen moet. Het is echt een wassen neus allemaal want ook al gaat het poortje af dan loopje gewoon door. De x-ray van je tas wordt ook nauwelijks bekeken. Ik denk zelf dat je gewoon een uzi in je tas kunt meenemen zonder dat iemand het ook maar opmerkt. Wat ook heel grappig is, is wanneer zo'n beveiliger gebaart om je spullen door de x-ray heen te halen en je negeert ze dat je dan gewoon kunt doorlopen.

- Ranzig. De steden zijn redelijk schoon overal maar dat komt vooral omdat er gigantisch veel mensen nonstop aan het schoonmaken zijn want iedereen flikkert wel zijn zooi gewoon op straat.

- Beleefdheid duurt het langst. Ze zeggen dat ze je begrijpen maar vervolgens sturen ze je compleet de verkeerde kant op. In Shanghai ben ik op die manier een uur lang doorgestuurd terwijlmik kon zien waar ik heen wilde! Gek wordt je ervan.

- Spugen. Ik ben er inmiddels wel achter dat Chinezen echt heel smerig zijn (naar mijn maatstaf). Je hoort ze al van mijlen ver rochelen en als je dan bij ze in de buurt komt dan spugen ze naast je op de grond. Maar nu ik hier zo'n tijdje rondloop krijg ik zelf eigenlijk ook die behoefte. En dat komt volgens mij door de smog. Ik heb nu eigenlijk constant een droge strot en een soort van kriebel in mijn keel die ik eruit wil rochelen.

- Typetjes. Nu ik zo'n tijdje rondloop in China ben ik er eindelijk achter gekomen dat alle mensen over de wereld hetzelfde zijn, althans kwa karakter.
In de metro zie je nerds, aanstellers, aso's, nette, businessmensen, guitige mensen etc. Je hoeft niet de taal te spreken om iemands houding af te kunnen lezen.
Enige wat verschilt is het gezicht.
Vaak denk ik iemand te herkennen aan zijn/haar loopje uit Nederland maar dan zit er weer een Chinese kop op.

- Smog/fijnstof. Ik heb er zelf niet heel erg op gelet maar ik hoorde van Matilda dat er een schaal is van fijndeeltjes in de lucht die gaat van 0 tot 500 ug/m3. Tussen 0-50 is 'gezond' en daarna gaat het naar 50-100 gemiddeld, 100-150 ongezond voor risicogroep, 150-200 ongezond, 200-300 zeer ongezond en is 300-500 gevaarlijk. China publiceert zelf geen cijfers maar ik heb nu een app op m'n telefoon geïnstalleerd die metingen van verschillende ambassades in de steden laat zien. De afgelopen 30 dagen schommelt Beijing tussen de 50 en de 400 maar ik heb gehoord dat soms de schaal niet eens toereikend is en uitschiet naar 600 ug/m3!
Ter vergelijking in NL is het in de randstad gemiddeld 30 ug/m3. Holy shit, ben ik even blij dat ik niet in China woon! Sommige luxe scholen laten zelfs hun buitenspeelplaatsen overkappen (met filterinstallaties) zodat scholieren 'gewoon gezond' buiten kunnen spelen. Bizar en voor mij niet voor te stellen dat je dus bij het checken van het weer dus niet alleen let op zon, regen en wind maar dus ook op het aan fijnstofdeeltjes in de lucht. Om het verhaal even af maken steken sommige mensen thuis nog even lekker een sigaretje op terwijl ze buiten de fijnstof vermijden.

- Mamma appelsap. Voor de mensen die niet weten wat dat is: het zijn (Nederlandse) woorden die je herkend in liedjes van een andere taal. Nu hoor ik dus de heel dag Chinees om mij heen maar ik hoor vooral het woordje 'Nigger'. Maar dat betekend in het Chinees dus iets van 'die daar'. Heel grappig dus.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!